Twee weken verder......

11 november 2014 - Coolangatta, Australië

Woensdagochtend hoorde ik dat ik aan het werk kon in het hostel. Daarna ben ik vrolijk verder gegaan met mijn zoektocht naar tweede baan. Ook al heb ik goede hoop dat het binnenkort wel lukt, de enthousiaste begint af en toe beetje te ontbreken. Beetje rondgelopen, kletsen met locale inwoners. Nog even in het water gelegen op mijn surfbord, surfen kan ik nog steeds echt niet. Maar liggen op mijn bord tegen de golven in en het af en toe ff proberen. Ik vind het heerlijk! Savonds weer naar zonsondergang gekeken op de heuvel. Het blijft gewoon prachtig. Ook dit keer geen dolfijnen kunnen ontdekken in het water. Savonds een gewoon gezellige avond in het hostel.

Donderdag begon mijn dag hetzelfde als de dagen daarvoor, zoeken naar werk....
Smiddags met een groep naar strand geweest, zwemmen en zonnen. Heb nog wel geprobeerd te surfen, maar de stromig was veel te sterk. Recht het water in lopen hoefde je niet eens te proberen, tien minuten verder was je al vijftig meter verderop. Desalniettemin was het water heerlijk! Wanneer je mensen ontmoet die van over de hele wereld komen, kun je af en toe heerlijke nieuwe gerechten proberen. Savonds was het gezellig in het hostel toen in meegevraagd werd om een stukje te gaan lopen. Samen met Chris zo'n twee uur over het strand gewandeld. Voeten in het water, geluid van brekende golven en al die tijd niemand tegen gekomen, heerlijk tijd voor een goed gesprek. Terug in het hostel weer aangeschoven bij de anderen, was erg gezellig.

Vrijdag wilde ik verder zoeken naar werk, maar smorgens werd gevraagd of ik mee wilde naar Byron Bay. Ben hier tenslotte om te genieten, dus waarom niet. Kwartier later zaten we in de auto onderweg naar een toeristische plaats aan de kust. Op de heenweg twee keer gestopt op een plek met prachtig uitzicht op de oceaan. Op de tweede plek was de kans dat we walvissen zouden zien het grootst. Helaas niet gezien en ik vrees ook dat dat niet meer gaat gebeuren...
Byron Bay is een toeristische plek aan de kust. Dat is te zien, overal kleine winkeltjes, eettentjes, souvenirshops en heel veel mensen. Maar het is er mooi, er zitten echt geweldige winkeltjes die je niet snel op andere plekken tegen komt. Na geluncht te hebben op het strand, veel drukker dan in Cooly, zijn we weer terug gereden naar het hostel. Ik weet nu waarom Coolangatta Cooly genoemd word, het is er gewoon cool! Byron Bay is oké, ik wil ook zeker weten terug. Maar niet langer dan één of twee nachten, voor langere tijd is Cooly echt veel beter. Terug in het hostel kon ik een laptop van iemand lenen, tijd om mijn foto's te organiseren.
Deze avond zou echt gezellig worden in het hostel, 31 oktober bekend halloween. In Nederland word daar (bijna) niks aan gedaan, in Australië wel maar niet heel groot. In Canada is het groot en met een paar rasechte Canadezen in het hostel, plus heel veel die van een feestje houden..... Langzaamaan begon iedereen zich te verkleden, ook voor degene zonder kostuum werd wel iets verzonnen. Toen de sfeer er goed in zat besloten we naar de club aan de overkant van de straat te gaan. Toen we eindelijk allemaal in de rij stonden besloten we dat we toch niet daarheen gingen, maar op strand zouden chillen. Op het strand zijn we ons eigen feestje gestart, wat echt geweldig was! Terug in het hostel heb ik eerst mijn gezicht gewassen, was weer gewoon mezelf. Angstaanjagend genoeg dacht ik zo ;) Daarna heb ik me bij een clubje gevoegd wat een film ging kijken. Van de zes waren er in de eerste tien minuten al vier in slaap gevallen. Halverwege de film ben ik weer naar buiten gegaan. De club tegenover het hostel begon inmiddels leeg te lopen. Leuk om zien hoe mensen dronken naar buiten komen en wachten op de taxi, proberen te lopen of weet ik wat voor rare dingen ze proberen. Om half vier bedacht ik dat het voor mij ook wel eens tijd werd om mijn bed op te gaan zoeken.

Na twee en half/drie uur slaap werd ik zaterdag rond zeven uur wakker. Vraag me niet waarom, maar ik was wakker. Rond tien uur werd me gevraagd of ik niet zaterdag al wilde beginnen ipv zondag. Het werken is hooguit twee uur per dag. Inkde ochtend maken we de keuken, gang, wc's, badkamers, balkon en kamers schoon. Niet het leukste werk, maar wel relax en tenslotte moet het toch gebeuren. Smiddags nog eentje die de wc's schoonmaakt en savonds word de keuken schoongemaakt en het ontbijt klaargezet. Na mijn eerste werkochtend ben ik mijn spullen gaan verhuizen. Van een 'normale' kamer naar de kamer voor personeel. Opzich geen verschil tussen de kamers, manager wil gewoon iedereen die er werkt bij elkaar hebben. Aangezien ik waarschijnlijk paar maanden in hetzelfde bed blijf slapen kan ik de muur leuk versieren. Naar de winkel gelopen, kneedgum gekocht zodat ik de foto's die ik heb kan ophangen :) Daarna ben ik lekker buiten gaan liggen, beetje kletsen. Er bleven er meer bij het hostel plakken, de meeste waren brak. Wat dan ook wel weer gezellig is. Ik kon een laptop van iemand lenen, dus nog een tijdje op internet gezocht naar vacatures hier in de omgeving. Daarna weer naar buiten gegaan, tussendoor keer eten en rond tien uur vond ik het wel tijd om mijn bed op te zoeken, tijd om te gaan slapen.

Zondag was ik, zoals gewoonlijk, vroeg wakker. Deze zondag kon ik niet naar de kerk, ik zou niet op tijd terug zijn voor werk. Van tien tot half twaalf gewerkt. Na wat relaxen in het hostel ben ik met een paar naar strand gegaan. Helaas was het zonnetje niet echt aanwezig, vond het niet zo gezellig denk ik. Ff dagje rust. De wind had geen dag vrij, die was volop aanwezig. Doordat het zand zo fijn is, het knisperd als je erop loopt, deed het soms gewoon pijn om op het strand te zitten. Ook de temperatuur was, in combi met de 'koude' wind niet echt aangenaam. We zijn dus niet heel lang op strand gebleven, surfbord voor niks meegenomen.... Terug in het hostel samen met Raff filmpjes opgezocht om te kunnen oefenen met de fire stick. De rest van de middag geoefend en gezellig gedaan met iedereen in het hostel. Om zeven uur zouden we met een flink grote groep vertrekken naar de drum circle. De makkelijkste omschrijving is: hippiefeest. Iedereen en alles is welkom, maar voornamelijk drums en fire sticks. Er was iemand die een slack line had gespannen. Kwam paar keer tot halverwege, dat viel me niet tegen. Veel gekeken naar mensen die echt heel veel met een fire stick kunnen, echt zo gaaf om te zien. Ook zelf tijd aan het oefenen geweest, natuurlijk ook met vuur. Echt zo ontzettend gaaf om te doen! Beetje zwaaien en proberen wat je allemaal met zo'n stok kan. Soms sla ik mezelf, maar mezelf in brand zetten is nog niet gelukt. Aan het einde van de avond, alleen onze groep was er nog, vertrokken ook wij, terug naar het hostel.

Maandag: nieuwe week, nieuwe kansen. Na het ontbijt eerst in hostel gewerkt om vervolgens weer op zoek te gaan naar een tweede baan. De tweede baan komt wel, ik maak me daar niet zo'n zorgen om. De meeste hier hebben na anderhalve maand pas hun eerste baan, ik al binnen twee weken. Best heel snel dus... Geld gaat nu ook niet zo hard op, ik hoef niet te betalen voor onderdak wat toch een hoop scheelt per week. Kerst, zomer en vakantie komen eraan, het word binnenkort dus steeds drukker overal.
Ik ben afgelopen weken al best vaak in het shopping centrum vlakbij het hostel geweest. Overal liggen de winkels vol met kerstspullen, er staat een grote kerstboom. Alles wijst erop dat kerst eraan komt. Maar dat gevoel heb ik totaal niet. Ik associeer een kerstboom met grauwe dagen, lange nachten, koud weer en hier is het compleet het tegenovergestelde. Zonnetje schijnt, het is warm, ik lig (bijna) elke dag op strand, zit de hele avond buiten. Zal best vreemd zijn straks eind december, maar wel gezellig, bbqen ipv gourmetten :)
Maandag niet naar het strand geweest, de wind was nog net zo aanwezig en de zon nog steeds afwezig. Oké, ik weet dat ik niet mag klagen. Dat doe ik dan ook heus niet. Het is te koud om op het strand te liggen of te zwemmen (of surfen), maar buiten dat is het 'gewoon' bijna 25 graden. Ik geniet volop van het weer. Ben blij dat het niet zo ontiegelijk warm is en soms mis ik, sorry voor degene die het Nederlandse weer haten, de kou, regen en herfst van Nederland.
Smiddags ben ik van bed gewisseld, er ging iemand weg dus. Ik lag pal naast de deur, nu niet meer. Als mensen in en uit lopen merk ik daar nu minder van. Savonds zat ik in het hostel en bedacht dat de temperatuur wel heerlijk was om te gaan hardlopen. Heb me omgekleed en heb ruim een uur langs de oceaan gelopen. Muziekje op, even alleen met mezelf, heerlijk! Terug in het hostel tijd voor een douche en daarna met een clubje film gekeken.

Dinsdagochtend was ik vrij, ik had de middagdienst. Smorgens eerst naar de bieb gelopen, op internet gezocht voor werk. Om daarna buiten vrolijk verder te gaan. Tot nu toe nog niks gevonden, maar het komt wel. Voordat ik moest werken in het hostel nog even van de rust genoten en mijn boek uit gelezen. De middagdienst is makkelijk. Muziekje op en het is zo gebeurt, gratis nacht weer verdiend ;) Na het werk omgekleed en samen met Alicia naar strand gelopen voor een duik. De wind was niet zo hard meer en belangrijker, de zon was er weer. Na een duik even op lekker in zonnetje gelegen voordat die verdween achter de wolken. Terug in het hostel was het weer een gezellige avond op het balkon.

Woensdag had ik weer de middagdienst, ben er direct na het ontbijt opuit gegaan voor een baan. Inmiddels zullen jullie wel denken, wat doet ze toch elke keer. Nou, loop naar de bieb om op internet te zoeken naar vacatures in de buurt. Niet alleen op loop afstand, maar evt ook met de bus. Als ik wat vind, vaak vind ik er wel een paar, stuur ik een mailtje of nog liever, ik bel even. Als het dichtbij is loop ik langs.
Voordat ik aan het werk moest even boodschappen gedaan bij de aldi. Toch wel handig om eten in huis te hebben ;) Na werk was het weer tijd
voor een duik, een snelle duik. Naar strand lopen, erin, eruit en terug naar hostel. Heerlijk dat dat gewoon kan. Savonds was het weer behoorlijk hard gaan waaien, op het balkon zitten was wel even lekker maar niet de hele avond. Dus zijn we naar binnen verplaatst om daar een film te gaan kijken. Uit de wind.

Toen was het alweer donderdag, mijn eerste 'vrije' dag. Smorgens eerst weer op zoek geweest naar werk. Omdat ik toch in de bieb was, gelijk ook foto's op mijn blog gezet. Zonnetje scheen, lekkere temperatuur en een stevige wind. Tijd om weer eens met surfbord naar strand te wandelen. Na een uurtje in het water te hebben gepeddeld, ben ik in het zonnetje gaan liggen, moet tenslotte mijn bruine kleurtje wel behouden of, beter nog, nog bruiner worden. Toen er donkere wolken aan kwamen ben ik terug gegaan naar het hostel, me omgekleed en voor een wandeling langs het water gegaan. Inmiddels was de zon helemaal verdwenen en waren de wolken niet licht grijs meer, maar haast zwart. Zo snel kan het weer omslaan hier. Savonds heeft het heel hard geregend en geonweerd. Eigenlijk ontbrak alleen de kou nog om te zeggen dat het hier ook herfst word. Kon gewoon heerlijk buiten op balkon zitten. Super mooi om naar de lichtflitsen te kijken. Om acht uur had ik met Rianda afgesproken om te skypen, wat erg leuk was! Daarna de gezelligheid weer opgezocht, maar inmiddels was het balkon leeg. De meeste zaten binnen een film te kijken omdat door de regen naar het strand gaan niet echt een optie was.

Ik dacht dat ik vrijdagochtend moest werken, dat was ook zo. Alba dacht dat ook, maar zij moest savonds. Omdat ze speciaal voor het werken naar het hostel was gekomen, hebben we gewisseld. Toen was ik dus ineens vrij. Eerst naar de bieb gelopen om te zoeken naar werk, dit keer kon ik eigenlijk niet zoveel vinden. Dit keer weer gelijk foto's mijn blog gezet, langzaam maar zeker komen er steeds meer foto's online.
Donderdag was ik bij een restaurant geweest waar ze nog iemand zochten, ik heb mijn nummer gegeven en gezegd dat ik vrijdag terug zou komen. Belofte maakt schuld, dus ik ben weer langs gelopen. Niet voor niks, toen ik daar kwam herkende ze mij meteen. De manager was er alleen smorgens, voor opening, even snel geweest. Maar ze mocht doorgeven dat ze mij hoogstwaarschijnlijk de baan wel wil geven. Ik kreeg een mailadres en woensdag is de eerste dag dat ze weer werkt, dan loop ik sowieso weer langs dus. Kom ik terug in het hostel zegt Dee tegen mij dat ze mij heel binnenkort nodig heeft het in het motel. Vijf weken lang, zeven dagen per week. Misschien moeten we nog iemand erbij zoeken omdat dat teveel is, maar alleen iemand die we volledig vertrouwen. Echt een super compliment dat ze mij gewoon als eerste vraagt, mij vertrouwt ze dus :)
Maar goed ik ga niet te vroeg juichen, het is alleen nog mondeling toegezegd. Tijd voor een snelle duik voor de zon weer achter de wolken
verdwijnt. Het was echt heerlijk, de eerste stappen waren iets koud, maar eenmaal in het water was het heerlijk. Uit het water was de wind koud, maar goed, de douche is paar honderd meter verderop.
Savonds gingen we met het hele hostel (degene die willen, bijna iedereen ging) op de heuvel bbqen. Er staat er daar een, voor gratis, algemeen gebruik. Twas erg gezellig. Het was volle maan en die scheen heel helder op het kalme water, wat er sprookjesachtig uitzag. De wolken die ervoor langs gingen werden op een bijzondere manier verlicht, echt ontzettend mooi om naar te kijken.

Inmiddels alweer weekend. Zaterdagochtend begon ik rustig aan het ontbijt om om tien uur te starten met werken. Ik had bedacht dat ik arretjescake wilde maken, op naar de supermarkt om ingrediënten te halen. Toen de cake in de koelkast stond om hard te worden, ben ik samen met Chris, Elliot en Malin naar het strand gewandeld. Het was eb dus we konden mooi tussen de rotsen gaan liggen. Als vloed is, is het water daar ongeveer halve meter hoog. Het was echt te perfect voor het strand. Een briesje, niet te hard en niet te koud. De buitentemperatuur was heerlijk evenals de temperatuur van het water en, niet te vergeten, de zon brandde. Na even heerlijk te hebben gezwommen, het was dit keer geen worstelen tegen de golven in, zijn we op strand gaan liggen. Ik ben zelfs nog even in slaap gevallen. Toen Raff en Joel ons kwamen vergezellen zijn we voor een tweede duik gegaan. Blijft heerlijk om in de golven te springen of er onderdoor te duiken. Na een poosje strand weer op om opnieuw op te drogen in de zon. Toen we op strand zaten te kletsen zagen we ineens dolfijnen. Niet heel in de verte, nee echt dichtbij de plek waar wij zojuist nog zwommen. Ook niet alleen een vin wat we zagen, ze sprongen vier/vijf keer compleet uit het water om een salto te maken. Zo ontzettend gaaf om te zien! Na een aantal uurtjes had ik het strand voor dan wel even gezien. Ik heb me omgekleed en ben alleen stukje gaan lopen. Even wat tijd alleen met mezelf. Altijd maar anderen om je heen is gezellig, maar even alleen zonder muziek is soms best goed.
Ik ben uiteindelijk vlakbij strand op het gras gaan zitten. Een heerlijk 'verborgen' plekje met goed overzicht over het strand en water. Na een uurtje zag Dee me zitten, ze ging voor een snelle duik en vroeg of ik mee kwam. Ben dus voor de derde keer wezen zwemmen, wat een zwaar leven heb ik toch...;)
Na een douche en simpel diner, tijd om mijn cake te proeven. Hij was goed gelukt. Dat vond niet alleen ik, maar iedereen die het proefde was het ermee eens. Niemand had het eerder gehad en ze vroegen allemaal wat er nou precies in zit. Dat het zo ontzettend simpel is konden de meesten maar moeilijk geloven. De rest van de avond gezellig op balkon gezeten. Later met clubje nog een film gaan kijken, maar ik geloof dat ik niet meer dan kwartier van de film gezien heb. Ik heb grootste gedeelte geslapen waarbij ik steeds even wakker werd als er iemand binnen kwam, vlak voor het einde ben ik maar naar bed gegaan om verder te slapen.

Zondagochtend ben ik met Malin naar strand gelopen. Even een duik om wakker te worden. Heerlijk, ik heb besloten daar gewoonte van te maken, eens kijken hoelang ik het volhoud. Na een duik aan het werk om daarna weer terug te gaan naar strand met Malin en Tarek. Op het strand waren surf life savings wedstrijden voor kinderen. Honderden kinderen in roze pakjes van de verschillende wijken van Gold Coast. Eerst hebben we naar een paar wedstrijden gekeken om vervolgens over de markt te lopen. Allemaal totaal verschillende kraampjes, maar allemaal echt super leuke dingen. Tis maar goed dat ik mijn portemonnee niet meeneem naar het strand..;) Toen we halverwege de markt waren besloten we een duik in het water te nemen, het was gewoon te warm om buiten te lopen. Na een duik en even liggen op het strand zijn we de rest van de markt gaan bekijken. Na weer een duik zijn we terug gelopen naar het hostel. Daar ben ik begonnen met lezen, maar al snel was het uur later. Even lekker geslapen. Om (weer) wakker te worden samen met Chris en Joel naar strand gelopen voor een duik. Toen ik terug kwam bleek dat Alicia en Raff eten hadden gekookt. Dat was mooi makkelijk, ik kon zo aanschuiven. Na een douche vertrokken we met zo'n 20/25 man naar de drum circle. Weer geoefend met de vuurstok, maar voornamelijk met de vuurbaken. Er was daar iemand die me wat trucjes aangeleerd heeft, die ik gelijk 'met vuur' ging proberen. Eerst zonder, maar na een tijdje ook met. Dit keer heb ik er een mooie brandplek op mijn pols aan over gehouden. De vuurballen zijn moeilijker onder controle te houden dan de stok. Maar je kan er meer mee, er zit meer uitdaging in. De rest van de week veel oefenen zonder vuur, zodat ik me de volgende keer niet weer verbrand. Terug in het hostel nog even op balkon gezeten, maar de meeste waren al naar bed. Ik ben ook vrij snel gegaan.

Maandagochtend begon ik de dag met een duik in de oceaan. Heerlijk! Ik blijf me erover verbazen hoe helder het water is. Als je niet kan staan, het is soms wel twee/drie meter diep, toch kun je je eigen schaduw op de bodem gewoon zien. Om tien uur begon ik met werken in het hostel, om voor twaalf uur alweer klaar te zijn. Tijd voor een tweede duik. Even opfrissen om vervolgens naar de bieb te gaan. Zoektocht naar werk vervolgen. Ik heb nog niks terug gehoord van het restaurant, maar die zijn gesloten op maandag en dinsdag. Zal woensdag wel komen. Tijdens zonsondergang samen met Dee gezwommen, wat een ontzettend mooie kleuren aan de hemel. Savonds was het erg gezellig in het hostel. Ik heb geoefend met de vuurballen. Wel zonder ze aan te steken, anders gaat het brandalarm af. Dat is opzich ook niet zo handig ;)

Nu is het alweer dinsdag. Vanmorgen begonnen met een duik. Wat was de stroming ontzettend sterk. Angstaanjagend soms zoals de golven op je af komen. Als je er in mee springt gaat het aardig goed. Maar breekt de golf en probeer je er onderdoor te duiken, dan is de stroming heel sterk en is het soms lastig om weer boven te komen. Meters verderop kom je weer boven om gelijk weer weg te moeten duiken voor de volgende. Klinkt heel erg eng, valt wel mee. Maar lang houd je het niet vol. En nee moet uitkijken voor de rotsen want de stroming gaat sterk zijwaarts. Ben te lui om honderd meter verder te lopen om op een stuk te gaan zwemmen zonder rotsen ;)

Het hostel:
De vraag of ik iets meer wil vertellen over het hostel snap ik. De komende maanden is dit toch mijn thuis, dus zal vaker voorbij komen.

Ik zit in Coolangatta Sands Hostel. Een leuk, niet te groot, hostel boven Sands bar en Sands restaurant. Er zijn 24 kamers, ik slaap op kamer 19. Een acht persoons kamer waar we op dit moment met vijf meiden slapen. Alle vijf werken we in het hostel, iedereen blijft dus voor langere periode. Wel zo fijn, hoef ik niet elke avond mezelf opnieuw voor te stellen aan mijn nieuwe kamergenoot.
Er is een 'huiskamer' met tv en een heleboel dvds, plus er zijn mensen die dvds meenemen van huis. Genoeg te kijken dus, alleen de tijd en zin ontbreekt vaak.
In de keuken is elke ochtend van 06.30-10.00 gratis ontbijt, verder is daar genoeg ruimte om eten in de koelkast/kast te zetten. Alles om te kunnen koken, potten, pannen, borden en bestek, is aanwezig.
Langs twee zijden van het hostel loopt een balkon, aan de andere twee zit een ander gebouw. Ik ben eigenlijk alleen binnen als moet, douchen, slapen, eten koken, wc en dat soort dingen. Ontbijten doet iedereen lekker buiten, ook overdag en savonds zijn de meeste wel op balkon te vinden. Altijd heel gezellig.
Als je aan de goeie kant op balkon staat (grootste gedeelte) kun je de oceaan zien. Horen is net iets te enthousiast, maar dat komt voornamelijk omdat we naast de hoofdweg van de stad zitten. Veel verkeer dus.
Het hostel zelf zit op een ideale locatie. Alles wat je nodig hebt is in de buurt. Paar honderd meter lopen en ik sta met mijn voeten in het water. Heerlijk om even snel heen en weer te kunnen lopen voor een snelle duik. Of savonds gaan we soms met een groep naar het strand, om daar te oefenen met de fire stick. Links van het hostel is een heuvel, erg stijl om te beklimmen, maar je hebt een geweldig mooi uitzicht over de stad en oceaan.
Het hostel zit aan de kop van een winkelstraat. Loop je het hostel uit en ga je linksom dan loop je langs allemaal kleine winkeltjes, restaurantjes en na paar honderd meter kun je 'shopping centre' in. Niet heel groot, maar zitten twee supermarkten (aldi en woolworths), nog meer kleine winkeltjes en restaurantjes en een bioscoop. Loop je uit het hostel rechtsom dan loop je langs de oceaan.
Genoeg in de buurt dus, maar het meest fijne aan Coolangatta vind ik dat het totaal niet toeristisch is. Het is het einde van Gold Coast en de meeste toeristen gaan naar Surfers Paradise, het begin van Gold Coast. Zo'n 28 kilometer vanaf hier.
Gold Coast is een lange, smalle stad. Een strook van 30 kilometer strand waar mensen naast zijn gaan wonen. Aan de andere kant van de stad heb je bergen. Er loopt één highway door de stad, ook langs mijn hostel, en een paar kilometer vanaf mijn hostel is het vliegveld.
Volgensmij heb ik nu wel alles opgeschreven. Wil je meer weten, google weet meer dan ik, maar je kan me altijd vragen ;)

coolangattasandshostel.com.au is de website van het hostel

1. Lianne:
    12 november 2014
    Yay, helemaal leuk behalve de arretje cake, blegh! ;)
  2. Thea en Egbert:
    18 november 2014
    Leuk verhaal ,sterkte met zoeken naar meer werk, Liefs o Egbert en Thea .