Nog een maandje

16 juni 2016 - Berlin, Duitsland

Over precies een maand ga ik alweer terug naar Nederland.
Wat is de tijd hier in Berlijn onwijs snel voorbij gegaan, ook de laatste maand zal voorbij vliegen denk ik.

Op stage heb ik zo onwijs veel geleerd. Gelukkig maar, want dat is wel de reden geweest waarom ik hier naartoe ben gegaan. De opdrachten die ik hier moest doen heb ik afgerond.
Zo heb ik meegekeken bij een operatie. Regelmatig ben ik met artsen meegelopen om te kijken wat zij gingen doen. Sommige artsen legden daarbij heel goed uit wat ze deden en waarom. Maar ook op de afdeling zelf weet ik inmiddels goed wat er gebeuren moet en doe alles wat de verpleegkundigen hier ook mogen. De ene dag is het rustig en hebben we wat meer tijd voor de patiënten. De andere dag is het mega druk en hebben wij niet eens de tijd om pauze te nemen. Soms hadden we meer patiënten dan officiele plekken, andere dagen was de afdeling half leeg. Regelmatig moest ik om 5uur opstaan om een vroege dienst te werken, maar ik heb ook veel late en nacht diensten gewerkt. Geen dag is hetzelfde geweest, het was echt heel erg afwisselend.
Ze zijn hier erg blij met mij en vinden het erg jammer dat mijn stage er bijna op zit.
Ik ben de komende twee weken nog op deze afdeling. Voor de laatste twee weken heb ik geregeld dat ik mee mag lopen op de kraam afdeling.

Ook Berlijn zelf is mij niet gaan vervelen. Nog steeds een stad waarin ik heel veel nog niet ontdekt heb. Maar ik heb toch al heel veel gezien van de stad. De aantal keren dat ik bezoek heb gehad heb ik ze toch voornamelijk meegenomen naar de toeristische pleken. Zelf ben ik toch meer op zoek geweest naar de niet toeristische plekjes. En ik heb mooie gevonden.
Gister heeft het de hele dag geregend, maar voor zover ik mij herinneren kan is dat de enige dag geweest. Het kan hier flink regenen, maar al vrij snel schijnt de zon dan weer. En ik geniet natuurlijk van dat mooie weer. Ik ben regelmatig aan het skaten op Tempelhofer Feld. Maar ook de stad rondwandelen vind ik heerlijk. Elke keer ontdek ik wel weer wat nieuws. Ik heb al heel wat mooie parkjes, gezellige straatjes en een aantal leuke restaurantjes ontdekt.

Zoals gezegd kom ik 16 juli met de trein weer terug naar Nederland. Dan zit mijn avontuur er in Berlijn alweer op. Maar niet voor lang. Ik zal ongeveer zeven weken thuis zijn en dan weer voor 5 maand naar Berlijn vertrekken. En wel voor een stage op de spoedeisende eerste hulp.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl