Twee weken in Berlijn

29 februari 2016 - Berlin, Duitsland

Inmiddels ben ik alweer ruim twee weken in Berlijn. En wat zijn de afgelopen twee weken onwijs snel voorbij gevlogen.
Robin heeft mij met de auto naar Berlijn gebracht. Vrijdag kon ik de sleutel van mijn kamer ophalen. Die vrijdagmiddag hebben we mijn nieuwe buurt een beetje verkend, verder niet zoveel bijzonders. We waren allebei moe van de uren in de auto zitten. Het was wel heel raar om aan te komen rijden. Ik kende de buurt of omgeving totaal niet, toch is dat ‘thuis’ voor de komende zes maanden. Zaterdags hebben we samen de toerist uitgehangen. Naar Berlijn komen zonder de Brandenburger Tor, Reichstag en de muur te hebben gezien kan natuurlijk niet. Zondag heb ik Robin uitgezwaaid, hij ging weer terug naar Nederland, toen was ik echt alleen in Berlijn.

Alleen in Berlijn? Niet alleen, maar niemand die ik al kende vanuit Nederland. Zondagmiddag had ik een meeting met andere studenten die ook in het ziekenhuis gaan stage lopen. Allemaal uit Nederland. We waren met z’n vijven en het klikte direct erg goed. Gelukkig maar, want we moeten het nog een aantal maanden met elkaar uithouden.
Miriam is onze contactpersoon in Berlijn. Zij vertelde ons wat we konden verwachten van de taalcursus en van stage. Mochten we ergens problemen mee krijgen dan kunnen we bij haar terecht, dat is dan wel weer een fijn idee. Na de meeting hebben we gelijk met z’n vijven ergens gegeten.

Maandag begon de taalcursus. Tien dagen lang van 14.30-17.45 Duitse lessen. Het was erg gezellig, soms een beetje te misschien. Onze docent is één keer weggelopen omdat wij Nederlands bleven praten ;) Ondanks dat het soms erg lang duurde, ik geen zin had, mijn huiswerk niet maakte en pijn in mijn rug van die stoeltjes kreeg heb ik toch wel het een en ander geleerd. Waar ik aan het begin van de cursus nog geen woord Duits kon, lukt een simpel gesprekje me nu aardig goed. Al moet ik nog een hoop leren en gaat het nog lang niet soepel. Maar een nieuwe taal leren in twee weken, dat lukt niemand. Vrijdag zijn we, als afsluiting, naar Medizinhistorisches Museum der Charité geweest. Mooi om te zien, vooral de organen op sterk water.

Buiten de taalcursus om spraken wij ook erg veel af. Elke ochtend voor de taalcursus gingen we samen op stap met z’n vijven, vieren, drieën of tweeën en na de taalcursus aten we samen. Volgens mij ben ik geen ochtend of avond alleen geweest. Dan weer hierheen, dan weer daarheen. Ik heb onderhand al een hele hoop van Berlijn gezien. Grote en luxe winkels in de winkelstraat, kleinere betaalbare winkels, supermarkten en drogisterijen her en der door de hele stad, toerischtische plekjes en ik ben bij iedereen thuis geweest. Afgelopen dinsdagavond heb ik mijn haar zwart/paars geverfd, gewoon omdat het kan. Berlijn is ook zo goedkoop vergeleken met Nederland. Uit eten, maar ook de prijzen in de winkels, alles is hier goedkoper dan in Nederland.
Afgelopen twee weekenden zijn we met z’n allen uit geweest. Dat is echt gekkenhuis in Berlijn. Extreem is niet extreem genoeg, alle uitersten kun je vinden hier. Een club waar je om twee uur niet meer binnen komt zal je hier niet vinden, het gaat hier door tot het allang weer licht is. Hoe dan ook, ik heb hele leuke nachten gehad!

Vandaag heb ik mijn eerste stagedag overleefd :)
Ik moest mij vanmorgen om acht uur in het ziekenhuis melden. Direct kon ik mijn kleren ophalen en naar de afdeling. Daar werd ik direct aan het werk gezet. Ik kon meelopen met het ontbijt ronddelen. Binnen een half uur stond ik al alleen bij patiënten op een kamer. Opzich niet heel nieuw, maar de taal wel. Toch ging het goed. De meesten konden niet geloven dat ik zo goed Duits had leren praten in twee weken. Als het moet, kom ik een heel eind, ook ben ik er vandaag achter gekomen dat ik veel meer versta dan ik aanvankelijk dacht. Al kost het wel een hoop energie, ik moet me toch echt wel focussen op wat er gezegd wordt en bij alles wat ik zeg moet ik nadenken.
Op mijn afdeling zijn 20 gynaecologie bedden en 14 traumatologie bedden. Ik denk dat ik een hele leuke en leerzame tijd tegemoet ga, waarin ik veel verschillende dingen ga zien/meemaken. Morgen begint het echte werken. Vandaag was nog luxe, een frühdienst begint hier namelijk om zes uur en niet zeven uur of half acht zoals ik in Nederland gewend was. Ik spring ’s morgens om iets over vijf al op mijn fiets. Daar ga ik sowieso aan moeten wennen, maar ik heb er nog steeds absoluut geen spijt van dat ik voor een stage in Berlijn heb gekozen.

1. Esther van der Wal:
    29 februari 2016
    Lieve Mir! Fijn dat je al zoveel gedaan hebt! Helpt denk wel met settelen of niet? Heel veel succes op je stage!!