Tijd voor een update...

10 april 2016 - Berlijn, Duitsland

Hallo liebe leute

Inmiddels ben ik bijna twee maanden in Berlijn. Tijd gaat onwijs hard en ik heb het onwijs naar mijn zin. Onderhand werd het ook wel tijd voor een nieuwe update ;)

Op stage heb ik echt mijn plekje gevonden. Afgelopen week heb ik een gesprek gehad met mijn begeleider op stage en het stage bureau in Berlijn. Maar mijn begeleider had niks dan goeds te melden. Ik doe alles wat elke verpleegkundige op de afdeling doet, ze vertrouwen mij in alles. Hij blijft zich erover verbazen dat ik altijd vrolijk ben en heeft dat al een paar keer tegen mij gezegd.
Ik ben nog steeds onwijs blij dat ik naar Berlijn ben gegaan voor stage en niet naar het advies van school heb geluisterd om in Nederland te blijven. Ik ben nu op een afdeling waar ik heel veel kan leren, het heel erg naar mijn zin heb en nog eens een nieuwe taal leer.
Dat laatste is natuurlijk nergens voor nodig, maar het is wel leuk en kan soms best handig zijn. Mijn Duits is gelukkig al een stuk beter dan het was. Ik praat al een eind weg, al is het nog lang niet vloeiend. Een gesprek voeren lukt aardig en sinds vorige week ben ik ook begonnen met rapporteren. Schrijven in het Duits is toch wel wat anders dan praten, maar het valt mij niet tegen.
Alleen aan de werktijden kan ik niet wennen. Een dagdienst begint hier al om zes uur, elke dag gaat om kwart voor vijf mijn wekker al af. Dat is niet vroeg in de ochtend, dat is midden in de nacht. Dat resulteert er vaak in dat ik erg kort slaap (uurtje of vier/vijf per nacht). Want ik en vroeg naar bed is niet de meest geweldige combinatie, zelfs niet na een paar keer opstaan op deze onmenselijke tijd.

Maar ach, nu het steeds vaker steeds lekkerder weer is heb ik wel meer tijd daarvan te genieten. Zo vroeg beginnen betekend wel dat ik vroeg vrij ben. De ene keer ga ik met wat anderen op stap. Shoppen, film kijken, naar een markt of genieten in een park. Er is altijd wel iets te beleven in Berlijn.
Ik woon naast een vliegveld wat niet meer gebruikt wordt. Dat is nu een mega groot park, heerlijk om doorheen te lopen, te skaten of met een boek te gaan liggen. Maar buiten dat zijn er zo ontzettend veel plekken in Berlijn die ik nog moet ontdekken, waar ik nog niet ben geweest, waar ik nog niet eens weet van heb.  Op dit moment regent het hier, maar dat is pas een van de eerste keren. Over het algemeen is het hier vrij goed tot stralend weer.

Om een lang verhaal samen te vatten: Ik heb het onwijs naar mijn zin, vermaak me uitstekend en heb een het heel erg getroffen met mijn afdeling :)
Ik ben voorlopig nog niet van plan terug naar Nederland te komen, daarvoor vind ik Berlijn veel te leuk.

1. Sharon Viskaal:
    11 april 2016
    He Mirjam,

Wat leuk om te lezen, dat je het zo naar je zin hebt in Berlijn. Goed van je dat je de stap hebt genomen om naar Berlijn te gaan!! Veel plezier nog bij de ooster-buren!!

grtz Sharon