Back Home

20 april 2015 - Coolangatta, Australië

De vlucht naar Sydney duurde drie uur. Eenmaal geland in Sydney duurde het erg lang voordat de deuren open gingen. Maar uiteindelijk konden we toch het vliegtuig uit. Ook mocht ik zonder problemen Australië weer in. Ik werd door Alan opgehaald van het vliegveld. Met hem ben ik meegegaan de outback in om een documentaire te filmen in oktober. We zijn naar het huis van Alan gereden. Vanwege tijdsverschil was ik al behoorlijk lang wakker en moe, ben dus vrij snel richting bed gegaan.

De dagen in Sydney heb ik heerlijk rustig aan gedaan. Ik heb, vanwege veel regen, veel op de computer gezeten. Ik heb mijn eigen foto's gebackupt, al het materiaal van de documentaire gekregen (1tb aan materiaal), ik heb de filmpjes van mijn skydive en bungee geüpload op mijn blog, de foto's van Tasmanië en Nieuw-Zeeland op mijn blog gezet, Alan geholpen met research voor een volgende documentaire, vlucht naar Gold Coast geboekt, bus van Gold Coast naar Cairns geboekt.
Alan woont niet midden in de stad Sydney, maar in een buitenwijk. Alsnog in Sydney, maar aangezien Sydney een gigantische stad is, zo'n 100km om de hele stad door te rijden.
Donderdag ben ik even door de wijk gaan lopen. Winkels bekijken, de wijk en de huizen zelf bekijken. Heerlijk om tussen de buien door een frisse neus te halen.
Ik nog een pakketje uit Nederland gekregen. Lekker ontbeten met hagelslag op brood. Zo lekker nadat ik dat maanden lang heb moeten missen.
Vrijdagavond zijn Alan en ik uit eten geweest met Steve en zijn gezin. Erg leuk om Steve weer te zien en herinneringen op te halen aan de trip. We hebben gegeten in een klein, maar ontzettend gezellig restaurantje. Wat hier heel erg normaal is, we namen onze eigen wijn mee naar het restaurant.

Zaterdag nam Alan mij mee naar de Sydney fish market. Een haven waar je letterlijk alle soorten en maten vis kan krijgen. Rauw of klaargemaakt in alle mogelijke manieren. Ik heb samen met Alan geluncht bij Yum Cha. Een Chinees restaurant waar je niet iets van de menu kaart besteld, maar ze langs komen met 'snacks' op karretjes. Je kan dan kiezen wat je wel eten.
Na de lunch zijn we naar Bondi Beach gereden. Het beroemde strand van Sydney. Het hoogseizoen was al over, druk was het er dus niet. Vond ik opzich niet zo erg. We zijn in totaal uurtje aan het strand geweest. Genoeg om van het strand, de surfers en sporters te genieten. Tenzij je op een mooie dag erheen gaat met een groep, heb je daar ruim genoeg aan. Na Bondi heeft Alan mij afgezet in The Rocks. Daar zou ik Pia weer zien. Ik was er iets eerder dan Pia, maar dat maakt niet uit. Ik ben naar het busstation gelopen waar zij zou afstappen. Bleek een mega station te zijn en ik stond bij de verkeerde bus stop. Na wat bellen en gezoek hadden we elkaar gevonden. We hebben in de winkelstraat rond gelopen, paar souvenirs gekocht. Midden in de winkelstraat was een jongen van tien aan het zingen. Wat een stem heeft hij, hij word de nieuwe Justin Bieber. Daar hebben we gezeten en genoten tot hij ermee stopte. Daarna zijn we verder gelopen, naar de Botanic Gardends. Die sluiten zodra de zon onder is, lang konden we er dus niet blijven. We hebben een plek gevonden om wat te eten. Heerlijk aan het water bij Circular Quay gezeten. Halverwege de avond ben ik op de trein terug naar huis gestapt.

Maandag ging Alan naar Collaroy Beach. Hij moet daar binnenkort filmen en wilde er van te voren even een kijkje nemen. Ik ben mee gegaan.
Collaroy was het allereerste hostel waar ik geslapen heb in Australië, daar zit het kantoor van Australian Backpackers. Terwijl Alan op het strand was, ben ik even het kantoor binnen gelopen om hallo te zeggen. Leuk om ze weer even te zien, om weer op die plek te zijn. De vorige keer dat ik daar was, alles was nieuw en ik stond aan het begin van een nog onbekend avontuur.
Na Collaroy zijn we rond gaan rijden langs de kust. Alan heeft me mooie plekken van Sydney laten zien. We hebben op een plek met een prachtig uitzicht geluncht. Na de lunch heb ik nog meer mooie plekken van Sydney gezien. Alan ging bij een vriend op bezoek, ik ben gezellig mee gegaan. En het was gezellig. Naderhand hebben we nog wat boodschappen gedaan. We zijn terug naar huis gegaan om te eten. Inmiddels was zijn dochter ook thuis gekomen, daar kon ik dus ook kennis mee maken.

Dinsdag heb ik mijn tas ingepakt, om vijf uur zou ik naar Gold Coast vliegen. Ik ben door Alan op het vliegveld afgezet. Ik was er ruim op tijd. In Gold Coast werd ik van het vliegveld opgehaald door Miquel. Ik kon bij hem verblijven zolang ik in Coolangatta wilde blijven. Ik heb bij Miquel wat gegeten en ben daarna naar het hostel gegaan. Ik was weer met Dee. De avond heb ik in het hostel gezeten. Gezellig met Dee en
Joshua en anderen.

Mijn tijd in Coolangatta heb ik genoten. Het weer was prachtig, dus genoten van het strand. Zwemmen en zonnen, moet toch nog een beetje een bruin kleurtje kweken voordat ook terug kom naar Nederland. Ik heb woensdag rond gelopen door Coolangatta, om te kijken hoeveel er veranderd is. Bijna niks. Een paar nieuwe winkels geopend, vooral in de shopping mall, maar verder is er nauwelijks iets veranderd. De avonden heb ik in het hostel gezeten. Gezellig gehangen met Dee, Josh, Helka en anderen.

Woensdagavond kregen Dee en ik het idee om een nachtje naar haar farm te gaan. Dee heeft samen met Niilo haar farmwerk gedaan op een farm een uurtje rijden van Coolangatta. Het enige wat we nog moesten uitzoeken, hoe komen we daar. Donderdagochtend kregen we te horen dat we van iemand de auto konden lenen. We hebben boodschappen gedaan en zijn naar de auto gegaan. Het was een van de meest bijzondere auto's ik ooit in heb gereden. Het was een automaat maar moest gereden worden als een schakel. Hij rijd alleen in tweede en derde versnelling, optrekken ging dus echt heel erg langzaam. De snelheidsmeter werkt niet, geen idee hoe hard ik reed. Maar goed, het heeft ons gebracht waar we wezen wilden. We zijn naar Bungalow gegaan, hebben rondje gelopen en hebben laatste stukje naar de farm gereden. Een prachtige huis op een prachtige plek. Ik kan het niet uitleggen, je moet het zien. Maar op zo'n plek wil ik wonen, ik ben verliefd. Gabriel werkt/leeft daar nu. We zijn met z'n drieën naar de creek gegaan. Even zwemmen in koud water. Het water was flink kouder dan de oceaan. Maar daarom niet minder lekker, het was heerlijk verfrissend. Om iets voor zes moesten we terug zijn. Gabriel moest werken van zes tot negen. Dee en ik zijn de heuvel opgelopen oom zonsondergang te kijken. Zodra het donker was, was het lastig om buiten te zijn. Zo ontzettend veel muskieten, overal waren ze. We hebben binnen gezeten, gegeten en filmpje gekeken.

Vrijdagochtend heb ik een rondje gereden op de quad. Later zijn we, met de quad, naar de creek gegaan om weer even te zwemmen. Het water voelde kouder omdat de buiten temperatuur warmer was dab de dag ervoor. Voordeel was wel dat we uit het water in de zon konden gaan zitten, dat was heerlijk warm. Na het zwemmen hebben Dee en ik Gabriel nog geholpen met verslepen van een paar zware spullen.
Na de lunch zijn we naar Byron Bay gegaan. Terwijl Gabriel en Dee gingen surfen heb ik een rondje gelopen door de straten. Het is een gezellige plek, zeker waard om te bezoeken. Maar ik zou er absoluut niet langer dan een paar dagen kunnen blijven. Ik ben naar het strand gegaan. Ik wilde even zwemmen, maar omdat het water zo sterk was ging het surfen ook niet zo goed. Ze waren het water al uit. We hebben nog een tijd op de parkeerplaats gezeten. Toen het schemerig begon te worden zijn Dee en ik terug gegaan naar Coolangatta. Doordat we de verkeerde afslag namen zijn we verdwaald, maar uiteindelijk hebben we wel de goede weg weer gevonden. En zijn we veilig terug gekomen in het hostel.

Zondagochtend ben ik samen met Helka naar de kerk geweest. Erg leuk om daar weer te zijn, bekenden weer te zien. Na de dienst nog een kopje koffie gedronken en gehoord hoe het met iedereen gaat. Erg fijn om iedereen te spreken. Het was een goed weerzien.
Zondagavond zijn Dee, David, Helka, Josh en ik naar de drum circle gegaan. Daar zagen we Tarek, Alicia en Scott weer. Allemaal van de oude garde, maar niet compleet. Hele fijne avond gehad. Goed om terug te zijn, om daar nog een laatste keer heen te kunnen.

Maandag regende het. Het was perfect weer voor die dag. Ik moest, alweer, afscheid nemen Dee, Coolangatta, Miquel, Helka, Josh, David, alles en iedereen.
Coolangatta is thuis voor mij. Daar heb ik me meer thuis gevoeld dan ik in Nederland ooit heb gedaan. Om die plek achter me te moeten laten in de wetenschap dat ik er de komende jaren niet terug kom, was heel moeilijk. Maar ik kijk uit naar wat er komen gaat. Nieuwe mensen, nieuwe plekken, nieuwe ervaringen. Ik vermaak me nog heel prima hier!